Nowoczesne kształcenie zawodowe w przemyskim Elektroniku

pasek 21-27 RGB.jpeg

I. Tytuł projektu

Nowoczesne kształcenie zawodowe w przemyskim Elektroniku

II. Nr projektu:

FEPK.05.01-IZ.00-0011/23

III. Źródło finansowania

Wsparcie finansowe otrzymane z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027

IV. Cel projektu

Głównym celem projektu jest poprawa równego dostępu do wysokiej jakości usług sprzyjających włączeniu społecznemu w zakresie kształcenia zawodowego w Technikum Nr 4 w Przemyślu. Cel ten wpisuje się w bezpośrednio w cel działania EFRR.CP4.II. Zostanie osiągnięty poprzez doposażenie pracowni zawodowych, co podniesie kompetencje i umiejętności zawodowe uczniów.

V. Charakterystyka zadań

Zadanie 1: Doposażenie pracowni geodezynej

Zakup nowego sprzętu geodezyjnego tj. zestawy GPS, tachimetry elektroniczne, niwelatory kodowe z osprzętem, niwelatory optyczne z osprzętem, wykrywacze,teodolity elektroniczne i drony z oprzyrządowaniem.

Zadanie 2: Doposażenie pracowni administrowania systemami operacyjnymi

Zakup nowych komputerów, routerów i przełączników oraz ergonomicznych biurek i krzeseł.

Zadanie 3: Doposażenie pracowni technik komutacyjnych

Zakupy nowoczesnych serwerów telekomunikacyjnych pozwolą dostosować bazę dydaktyczną do standardów rynkowych i znacznie
poprawią możliwości prowadzenia ciekawych zajęć w oparciu o nowoczesne technologie spotykane dziś w branży telekomunikacyjne ale także w mniejszych lub większych firmach, w centrach obsługi klienta, firmach typu call-center, korporacjach. Sprzęt zapewni komunikację w pełni cyfrową, z
wykorzystaniem infrastruktury sieciowej, choć pozostanie kompatybilny z analogowymi elementami sieci komutacyjnych.

Zadanie 4: Doposażenie pracowni technik światłowodowych

Kompleksowe doposażenie pracowni w nowoczesne pomoce dydaktyczne i moduły ćwiczeniowe technologii optycznych zapewni adekwatne i praktyczne wykształcenie zawodowe zgodne z zapotrzebowaniem na zawody na rynku pracy poprzez prowadzenie nauki w ww. branżach, na które istnieje od kilku lat duże zainteresowanie zarówno wśród młodzieży jak i pracodawców. Pracownia zapewni przygotowanie uczniów do zdawania następujących kwalifikacji zawodowych:
- ELE.10. Montaż i uruchamianie urządzeń i systemów energetyki odnawialnej (technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej 311930);
- ELE.11. Eksploatacja urządzeń i systemów energetyki odnawialnej (technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej 311930);
- INF.07. Montaż i konfiguracja lokalnych sieci komputerowych oraz administrowanie systemami operacyjnymi (technik teleinformatyk 351103);
- INF.08. Eksploatacja i konfiguracja oraz administrowanie sieciami rozległymi (technik teleinformatyk 351103);
- ELM.02. Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych (technik elektronik 311408);
- ELM.05. Eksploatacja urządzeń elektronicznych (technik elektronik 311408).

Zadanie 5: Zakup biurek, stolików i krzeseł do pracowni

Zakup potrzebnych mebli do wyposażenia pracowni zawodowych. Szafy i regały umożliwią składowanie sprzętu i wyposażenia, łatwy dostęp w celu wykorzystania na zajęciach. Półki/regały z zawartością zostaną opisane, by ułatwić wyszukiwanie i dobór sprzętu. Do sal, gdzie w nauce zawodu wykorzystuje się komputer, przewidziano zakup ergonomicznych krzeseł, poprawiających bezpieczne i higieniczne warunki pracy, ułatwiające osobom o różnym wzroście dostosowanie swojego stanowiska pracy (wysokość, kąt pochylenia oparcia), wygodę pracy dzięki podporom pod przedramię. Stoły laboratoryjne będą miały regulowaną wysokość, co ułatwi dostęp osobom o różnym wzroście a nawet na wózku inwalidzkim, gdyby takie osoby pojawiły się w szkole w przyszłości. Zakupione wyposażenie poprawi również estetykę pracowni.

Zadanie 6: Doposażenie pracowni urządzeń sieciowych

Zakupy pozwolą dostosować bazę dydaktyczną do nowych wymagań egzaminacyjnych i znacznie poprawią możliwości prowadzenia ciekawych zajęć w oparciu o nowoczesne technologie. Stanowią konieczne uzupełnienie istniejących pomocy naukowych i sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć w zawodzie t. teleinformatyk. Podyktowane jest to głównie nowymi wymaganiami dotyczącymi wyposażenia stanowisk do prowadzenia zajęć w przedmiotach zawodowych.

Zadanie 7: Doposażenie pracowni pomiarów elektronicznych

Zakup nowoczesnego sprzętu związane z tworzeniem instalacji telewizji satelitarnej i naziemnej umożliwi praktyczną naukę na najnowszych rozwiązaniach i technologiach. Zakup mierników dedykowanych do pomiarów charakterystycznych parametrów dla instalacji telewizyjnych, pomiarów parametrów instalacji związanych z odnawialnymi źródłami energii. Dopuszczenie pracowni do obsługi energooszczędnych zestawów do instalacji CCTV, systemów alarmowych, systemów kontroli i dostępu. Zakup platform do programowania mikrokontrolerów umożliwi uczniom zdobycie umiejętności programowania na różnych platformach, co zwiększy ich atrakcyjność na współczesnym rynku pracy, gdzie programowanie mikrokontrolerów jest coraz bardziej cenione. Nowoczesna aparatura kontrolno-pomiarowa zastąpi lub uzupełni stary sprzęt na pracowni pomiarów elektronicznych. Zakup sprzętu do pracy z techniką światłowodową, w tym spawarki, jest niezbędny dla uczniów, którzy chcą nabierać doświadczenia w tworzeniu instalacji na dużych odległościach oraz sieci przesyłu danych.

Zadanie 8: Wyposażenie pracowni FAB-Lab rozwijającej uzdolnienia

Pod nazwą Fab Lab kryją się pracownie lub laboratoria oferujące dostęp do przestrzeni, narzędzi, urządzeń oraz materiałów osobom chcącym realizować własne pomysły, zaspakajać potrzeby i rozwijać pasje. Typowe Fab Laby wyposażone są w narzędzia stolarskie, elektryczne, często w drukarki 3D, elektronikę i komputery. W miejscach tych prowadzone są warsztaty przez osoby do tego przygotowane, co najważniejsze – korzystający z tych miejsc dzielą się ze sobą wiedzą i służą sobie pomocą.

Zadanie 9: Wyposażenie pokoju do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych, rewalidacyjnych i o charakterze terapeutycznym

Przystosowanie i wyposażenie jednego z pomieszczeń szkolnych na salę, w której uczniowie z trudnościami wynikającymi z orzeczeń, mogą brać udział w zajęciach terapeutycznych, w przyjaznym dla nich otoczeniu, w warunkach spokoju, ciszy i relaksu.

VI. Grupy docelowe

Projekt obejmie wsparciem uczniów Technikum Nr 4 przy Zespole Szkół Elektronicznych i Ogólnokształcących im. prof. Janusza Groszkowskiego w Przemyślu. Na kierunkach kształci się: technik teleinformatyk - 152 os. (6 DZ , 146 CH), technik geodeta – 129 os. (53 DZ, 76 CH), technik elektronik – 135 os. (132 CH), technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – 153 os. (13 Dz, 140 CH). Łącznie na dzień aplikowania było 563 uczniów technikum, z czego ponad połowa to uczniowie z terenu powiatu przemyskiego, nieliczni z powiatów ościennych.

VII. Efekty i rezultaty projektu

1. Wskaźniki produktu:
- Liczba doposażonych szkół: 1
- Pojemność klas w nowych lub zmodernizowanych placówkach oświatowych: 1088
b) Wskaźniki rezultatu:
- Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek oświatowych: 540
c) inne efekty:
- Liczba doposażonych pracowni zawodowych: 8
- Liczba wyposażonych pomieszczeń dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: 2

VIII. Finansowanie

Wartość projektu: 1 143 617,16 zł
Dofinansowanie z UE: 972 074,56 zł
Wkład własny (budżet JST): 171 542,60 zł

#FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie.

Na skróty